2e week nieuw zeeland vakantie - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Sjors Vollebregt - WaarBenJij.nu 2e week nieuw zeeland vakantie - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Sjors Vollebregt - WaarBenJij.nu

2e week nieuw zeeland vakantie

Door: sjors vollebregt

Blijf op de hoogte en volg Sjors

30 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Rakaia

20-01-14
's Morgens zijn Maarten en Wouter met de buschauffeur mee naar de bus gegaan.
Daar probeerden ze eerst met startkabels aan een andere auto hem te laten starten. Dat ging niet. Toen hebben ze de oude accu eruit gehaald en de nieuwe erin gezet. Toen startte hij wel.
Zo konden ze dus weer mooi naar de bewoonde wereld toe rijden. Want een kilometer of 10 buiten het dorp vandaan, heb je ook helemaal geen telefoonbereik. Ze zijn terug gereden en hebben we hem bij 'n garage gezet.
Daar was de nieuwe accu ook alweer bijna leeg, maar deze was ook iets kleiner dan de oude accu.
Dat allemaal omdat de dynamo de accu niet oplaadt.
Daar konden we de bus laten maken, maar dat koste ons nog 1,5 dag voordat die klaar was. We stonden hier al 2 dagen. Dit wilden we niet.
Daar wilden ze de accu’s wel opladen. Dat was mooi.
Later op de dag hebben we weer in hetzelfde motel geslapen. En hebben we ’s avonds bij de pizzeria gegeten.
Vandaag geen kilometer gereden.

21-01-14
De volgende ochtend hebben we de bus opgehaald met 2 volle accu’s. Zo gingen we naar Queenstown.
Als de ene accu leeg was, wisselden we hem om met de ander en hoopten het zo te halen.
De monteur van de garage zei ook dat de koelvin de hele tijd draait. Deze hoort alleen maar te draaien als de auto het warm heeft, dus dat kost ook weer stroom.
In Queenstown aangekomen hebben we een motel opgezocht en zijn daarna naar een informatiepunt gegaan om te kijken wat er allemaal te doen is.
Eert gingen we met de kabelbaan de berg op, die ging aardig steil.
Boven op de berg kon je rodelen. Dat hebben we een paar keer gedaan en dat was mooi om te doen!
We keken er van op hoeveel Nederlanders we tegen kwamen daar boven op die berg.
Daarna hebben we quad rijden besteld voor morgen, en een rondje door de stad gelopen.
Daarna zijn we uit eten gegaan bij een pizzeria waar de pizza’s niet te vreten waren, van die vette bende.
’s Avonds hebben we meerdere kroegen opgezocht
Vandaag een kleine 200km gereden.

22-01-14
’s Morgens hebben we uitgeslapen want het was aardig laat geworden.
Om 1uur moesten we ons bij de winkel van dat quad rijden melden.
Daarvoor hadden we eerst een Engels breakfast gegeten bij een restaurant.
Later werden we met een busje naar het quad rijden gebracht, dat was een half uur verderop.
Daar reden we door de heuvels op zandpaden en door plassen heen en soms tussen de koeien door. Dit land werd gehuurd van een boer.
Het quad rijden was heel mooi om te doen door de mooie bergen met mooi uitzicht.
We hadden ook mooi weer er bij, droog met een zonnetje. Alleen het nadeel daarvan was dat het heel erg stoof, je zag vaak helemaal niks voor ogen.
We waren klaar met rijden en het begon te spetteren, voordat we in Queenstown terug waren spoelde het al van de lucht, dus dat hadden we best getroffen!
We zaten allemaal helemaal onder het stof. Thuis eerst effe gedoucht en daarna uit eten bij de Mexicaan.
Dat doen we ook nooit meer. We hadden spicy medium besteld maar het was als nog onwijs heet, het brandde onze mond uit. Ik had nog nooit zo iets heet gegeten. Maar gelukkig stonden er ook paar flessen water om te blussen.
Maar we zaten nog niet vol. Dus toen maar effe afmaccen bij de Mac.
Daarna gingen we cafeetjes opzoeken. We hebben er 3 gehad. Vanaf de 2e volgde we gewoon de kroegentocht. De hele kroeg stroomt dan leeg.

23-01-14
’s Morgens weer een Engels Breakfast gegeten en daarna zijn we Queenstown uitgegaan richting de West Coast.
Daar reden we een groot stuk door de middel of nowhere in de stromende regen.
Onderweg kom je af en toe huizen tegen die verlaten en verrot zijn, allemaal uitgestorven.
Op een eind kwamen we bij het dorpje Fox Glacier, daar hadden ze ook een garage, dat kwam goed uit! Daar tegenover was een backpackers hostel, dat was hartstikke mooi.
’s Avonds gegeten bij Cook Saddle. Dat was een goed restaurant. Daar hebben we ook heel wat potjes gepoold.
Later ’s avonds gingen we daar weer poolen en paar biertjes gedaan.
Vandaag ongeveer 250km gereden.

24-01-14
s’ Morgens ontbeten naast de garage. We zijn daarna weer richting het noorden gereden.
Daar reden we langs een hele mooie rivier en langs de kust af en toe. Het leek wel The Great Ocean Road van Nieuw Zeeland.
Onderweg zagen we ook nog een bouwput waar ze goud aan het spoelen waren. Daar in de buurt graven ze grond op waar goud in zit. Als het goed goud is brengen ze dat met grote dumpers naar de spoelmachine. Daar schept een grote kraan het de spoelmachine in. Daar wordt het gespoeld en gezeefd, op het eind blijft er een klein beetje goud over als het goed is.
Onderweg zijn we in Hokitika gestopt.
Daar hebben we getankt en een rondje gelopen.
Bij het informatiecentrum kwamen er achter dat in dat dorp ook kiwi’s te zien zijn. Die hadden wij nog niet gezien dus die moesten we natuurlijk effe bekijken.
Daar aangekomen zagen we eerst wat schildpadden, vissen, aalen en nog meer van dat soort beesten. Later naar de kiwi’s toe was het onwijs donker, want daar houden ze van. Eerst zagen we er geen 1. Later zagen we er 1 uit ze hok komen. Maar omdat het pikdonker was staat hij niet op de foto, das wel jammer.
Eigenlijk was 't dus n grote tegenvaller.
Wij reden maar weer verder richting het noorden.
Na weer wat kilometers stopte de accu er mee. Langs de weg ze weer effe omgewisseld en we konden weer verder. Dat is toch wel handig aan deze bus, je kan ze binnen omwisselen.
Later kwamen we aan in Springfield, daar hebben we een Motel opgezocht. Toevallig was dit ook van een Nederlander die hier al 27 jaar zit. Hij kwam uit Groningen.
We gingen eerst langs de garage om de accu’s op te laden maar de baas was al weg en hij ging maandag pas weer open.
Daarna aan de eigenaar van 't motel gevraagd maar die kon zijn acculader niet vinden. Dus dat werd niet. Dus namen we de gok maar om morgen zo naar huis toe te rijden.
Vandaag ongeveer 250km gereden.

25-01-14
’s Morgens ontbeten en daarna richting huis gereden.
Eerst gingen we langs Ashburton, dat is een kleine stad die het dichtst bij ons huis is in Rakaia. Ongeveer 20km.
Daar bleef er eentje in de bus zitten, want als we hem uitzetten zouden we hem niet meer aankrijgen vanwege de accu. De rest ging boodschappen doen voor de aankomende week. Door de weeks hebben we geen tijd daarvoor vanwege 't werk.
We kwamen dus met 2 karren vol bij de bus aan.
Daarna naar huis. Daar kwamen we net want de dashbordlampjes waren al heel dof, de klok deed het al niet meer en die bak schakelde ook al slecht(het is een automaat). Maar we kwamen gelukkig thuis.
Daar alle boodschappen het huis in. Daarna hebben we de wasmachine aangezet want we hadden wel weer een paar wasjes die we konden draaien.
Daarna hebben we een rondje door het dorp gelopen.De auto heeft te weinig stroom om hem te starten.
Johan Barendregt vertelde dat je bij het tankstation daar kroketten kon halen. wij hadden na alweer een maand weg uit Nederland wel trek in 'n goeie kroket. Jammer genoeg verkopen ze die niet meer.
Later gingen we weer naar huis.
Daar zaten we mooi met een biertje in de tuin.
Later kwam er 1 van die friezen met de auto van me baas. Een andere fries zou me ophalen maar die zijn op vakantie naar het noordereiland.
Toen eerst effe wat rondje gereden met die auto want daar zit een gebruiksaanwijzing bij. Het is een grote Toyota Hyllux surf 4x4.
Later mooi paar biertjes gedaan en effe gegeten bij ons en later bij hem nog effe want hij heeft een tv die het doet. We wilden daarna naar het café op het dorp maar die was al dicht. Dus toen maar bij ons weer paar biertjes gedaan. Vandaag ongeveer 120km gereden.

26-01-14
Vandaag een rustig dagje, veel troep gewassen en aan de waslijn gehangen. Wij gingen toen effe een rondje rijden met mijn leenauto. Maar tijdens het rijden begon het steeds harder te regenen. Dus later thuis de was weer van de lijn en in de garage aan een lijn opgehangen.

• 30 Januari 2014 - 21:24

Petra Hage:

Hoi Sjors,
    Wat weer een leuk verslag en wat een prachtige foto's. Blijf lekker genieten daar.

• 31 Januari 2014 - 15:20

Yvonne Jonkman En Engel Hopman:

Hallo allemaal!!!
    Het is vrijdagmiddag op school ik het kantoor van de teelt. We praten over jullie en dat zelfs met regelmaat! We zijn er benieuwd naar jullie ervaringen en de verhalen. Misschien weten jullie al dat er over Stef een flink artikel in het NHD heeft gestaan Westfries Dagblad dus. Dat willen we ook graag van jullie zien. De journalist met wie ik een goed contact heb, is geïnteresseerd in jullie belevenissen.

Dus, Sjors, Patrick, Maarten, Wouter, en Stefan: ga eens met elkaar om de computer zitten en mail ons een tekst over jullie avontuur down under! Er moet wél een foto bij in hoge resolutie voor de krant!!
    Vertel over het werk, tijden, omstandigheden, ligging en grootte, personeel. Wat valt jullie met name op in vergelijking tot Nederlandse werkwijze en omstandigheden?? Wanneer komen jullie terug?
    Ik corrigeer het Nederlands nog voordat het naar de krant gaat.
    Sjors, heel super dat je zo'n uitvoerig verslag hebt gemaakt van de reis voordat jullie aan het werk gingen.
    Groeten van Engel, Yvonne
    Je mag het verslag in cc ook sturen aan y.jonkman@planet.nl Dan kan ik er rustig thuis ook naar kijken.
    Het vriest hier een beetje, maar het gaat niet doorzetten helaas.

• 31 Januari 2014 - 21:45

Servais Jansen:

HALLO VAKANTIEGANGERS, LEUK DE VERHALEN VAN SJORS TE LEZEN. OMDAT WIJ ER OOK ZIJN GEWEEST, HEBBEN WE AL VEEL HERKENNINGEN GEZIEN. GENIET NOG EEN TIJDJE, MAAR VERGEET OOK NIET TE "WERKEN" Groet van ons, Servais.

• 18 Februari 2014 - 12:06

Joop De Wijs:

hoi sjors,

leuk verslag
    groetjes joop en julian en anne