Vakantie Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sjors Vollebregt - WaarBenJij.nu Vakantie Australië - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sjors Vollebregt - WaarBenJij.nu

Vakantie Australië

Door: Sjors Vollebregt

Blijf op de hoogte en volg Sjors

12 Januari 2014 | Australië, Melbourne

23-12-13
Op het vliegveld een biertje gedaan, half 8 aangekomen, 22 uur de lucht in.

24-12-13
Vlucht naar Dubai ongeveer 6 uur werk gehad. 2 uur en 45 min gewacht op Dubai voor volgende vlucht. Op vliegveld gegeten en zo.

25-12-13
Om 6:40 uur aangekomen in Brisbane Australië. Australische tijd is daar 9 uur later.
Met taxi naar hostel. Daar met ze vijven plus 1 Fransman en 1 Belg op de kamer.
In de stad rondgelopen en verkend, we zagen daar veel hoge gebouwen.
Onderweg kwamen we een buiten zwembad tegen.
Gauw terug de spullen gehaald en lekker gezwommen.
‘s Avonds uit eten gegaan in de stad, daarna kroegje gezocht maar alles was dicht met kerst.
In Australië gaan we rond trekken met 2 campers van Brisbane naar Melbourne. Oostkust.
Met oud en nieuw zijn we in Sydney.
De hele reis is ongeveer 2000 km, Sydney ligt ongeveer een beetje halverwege.

26-12-13
Half 10 uit het hotel gegaan. Om 11 uur de campers opgehaald en onderweg lopend wat gegeten. Bij de campers ingecheckt, uitleg gekregen, boodschappen gehaald bij de Aldi en we gingen met de campers op pad. We moesten natuurlijk links rijden, dat was goed wennen in het begin. Op rotondes en kruisingen. Ook erg wennen was dat je knipperlicht rechts zit en je ruitenwissers links. De ruitenwissers gingen regelmatig aan in het begin!
Op weg naar Byron Bay, langs de kust. Onderweg daar naar toe kwamen we een gigantisch wagenpark tegen. Dus 1e afrit genomen en terug gereden. Daar aangekomen informatie gevraagd. Het was al 15:00uur dus was de moeite niet meer. Wilden misschien volgende dag gaan maar Byron Bay lag nog een heel eind verder er vanaf dus dat werd ‘m niet.
In Byron Bay hebben we een camping opgezocht, 1e zat vol, 2e was te duur dus de 3e genomen. Dat was camping Belongil Byron. We hebben deze dag 190 km gereden.
Daar hebben we zelf leren koken, worsten op brood met appels als toetje.

27-12-13
‘s Morgens 10 uur weggereden bij die camping. We reden naar het centrum van Byron Bay. langs winkels gelopen. Daarna in de zee gezwommen tot 12:30. Toen op weg richting MacLeod. Onderweg bij de Mac gegeten. We reden op een weg wat net nieuw was dus de tomtom herkende die niet. We kwamen we op een smal weggetje uit waar het asfalt gewoon stopte. Omgekeerd en de grote weg weer op.
Onderweg, vlakbij MacLeod, waren we even gestopt. Daar spraken we 2 oudere Australische mensen die zeiden dat Coffs Harbour een hele mooie toeristenstad is. Dus wij daar naar toe gereden. Daar aangekomen gingen we op zoek naar een camperstaanplaats. Kwamen we bij de eerste aan, vol.
Die stuurde ons naar de volgende, nergens te vinden. ( was weer 10 km verder ongeveer) Wij weer naar een andere camping, was de receptie al dicht. Dus weer terug waar we eerst naar toegestuurd waren. Daar weer verder gezocht en eindelijk kwamen we de camping tegen. Het was al 19:45 uur en 20:00-20:15 werd ‘t al weer donker. 20:00 uur ging de receptie dicht. We hadden dus mazzel! Dit was in het dorpje Sawtell. Op camping Sawtell Beach Holiday Park.
Daar hebben we zelf weer gekookt, tomatensoep met worsten op brood en weer een appeltje toe. Nog geen biertje gehad en kunnen vinden tot nu toe, wat op zijn tijd wel jammer is. Vandaag 290km gereden.

28-12-13
Een uur of half 9 van de camping afgereden richting Port Macquarie.
Onderweg hebben we bij de Subway een broodje gehaald en daarnaast boodschappen gehaald. En effe verderop wat bier ingeslagen. We vervolgden onze weg.
We kwamen aan in Port Macquarie. Daar hadden we paar rondjes door de stad gereden, uiteindelijk kwamen we aan bij een hele mooie camping aan het strand, maar jammer genoeg zat deze vol.
We werden naar het informatiecentrum gestuurd in de stad om te kijken waar er nog meer Campings zijn. Daar een kaartje gehaald en gingen op zoek naar een uitgekozen camping.
Onderweg naar die camping kwamen we al een andere camping tegen, dus gingen we mooi daar staan. Dit was camping Leisure caravanpark Port Macquarie.
Daar hadden we onze campers neergezet, alle koffers in 1 campergelegen en reden met de andere naar het strand. Daar hebben we een tijdje gezwommen en op het strand liggen mensen kijken.
Daarna gingen we terug naar het centrum om te gaan eten. We aten broodje dönner met patat.
Terug op de camping zaten we mooi aan ons eerste biertje op de tuinstoelen tussen de campers.
Vandaag 190 km gereden.

29-12-13
‘s Morgens paar broodjes gegeten, de campers weer ingepakt, de tomtom ingesteld richting Newcastle.
We reden om 9uur weg richting de Aldi, want daar is het vlees veel goedkoper.
Toen gingen we op pad richting Newcastle, dat is ongeveer 100 km. boven Sydney.
In Newcastle aangekomen hadden we paar mooie foto’s gemaakt bij de kust.
We waren toen nog 140 km. boven Sydney. Dat was voor het mooie net effe te ver, dus we reden verder door hele mooie gebergte vol met bossen en grote dalen met rivieren.
Uiteindelijk kwamen we vlak boven Sydney aan. Daar gingen we opzoek naar een camperplaats. Het was nu 17:00 uur ongeveer. Het was vandaag zondag dus we dachten wel dat de camping parken vroeg zouden sluiten. Wij hebben heel wat rondjes gereden door bergen en dalen, zoekende naar een camping die niet vol was. We waren langs meerdere campings geweest. Het was nu al half 9 ongeveer en schemerig. De laatste campinghouder zei dat wij ook best op een parkeerplaats konden gaan staan, waar het rustig is. Dus wij reden naar het uiterste puntje boven Sydney, met aan de ene kant de zee en aan de andere kant een grote baai. We hadden dus een geweldig uitzicht!
Vandaag hebben we ongeveer 550km gereden.

30-12-13
‘s Morgens waren we vroeg wakker, net als elke dag. We reden om 7 uur weg naar Sydney op zoek naar een camping voor de komende dagen.
We gingen eerst verderop bij het strand ontbijten. Daarna Sydney in. De eerste de beste camping die we zagen op de kaart gingen we opzoeken.
Hier waren we gisteren ook geweest maar dat was na 17:00 uur dus de campingreceptie was al dicht.
Toevallig was dat de eigenaar van deze camping, uit Bergen op Zoom komt. Hij woonde nu al 30 jaar hier en sprak dus nog maar een klein beetje Nederlands.
Er zat ook nog een Nederlandse vrouw op deze camping, maar die woonde hier 10 jaar en sprak nog goed Nederlands.
Eerst zeiden ze dat het vol was. Maar later hadden ze toch nog 2 plekjes naast elkaar voor de campers. Dit is de beste plek die we zouden kunnen hebben, heel dicht tegen Sydney aan en een mooi plekkie.
Later zijn we gaan zwemmen aan het strand en rondje door de stad gelopen. Langs het informatie centrum geweest en ijs gehaald. Daarna de camper weer gepakt en de Harbour Bridge effe bekeken, daar waar morgenavond de grote vuurwerk show is met oud en nieuw.

31-12-13
Vandaag wat boodschappen gedaan. Een kaart voor de bus gehaald.
Om 15:00 uur richting Sydney gegaan waar we oud en nieuw gaan vieren.
Daar hebben we paar rondjes gelopen, in een café paar biertjes gedaan, daarna gegeten in een park.
Overal is het onwijs druk, heel veel Japanners en Chinezen. Af en toe kom je toevallig Nederlanders tegen, als je je bijvoorbeeld verspreekt met half Engels en Nederlands door elkaar. Dan begint een Nederlander te lachen :p.
Overal was het erg druk. Op alle plekken waar je de Harbour Bridge goed kon zien was het druk, veelte druk. Dus wij zochten een café iets verderop op.
Dat was The Oriënt, was een gezellig café!
Daar kwamen we een stel tegen uit Engeland, waar we een hele tijd mee spraken. Dat was heel gezellig.
Om half 12 gingen we richting de brug. Daar hadden we een mooie plek gevonden waar we al het vuurwerk konden bekijken.
Daar stonden ook weer duizenden mensen. Ik denk dat er totaal zeker één miljoen mensen in Sydney liepen.
Het vuurwerk was heel mooi om te zien!
Om kwart over 12 gingen alle mensen weg en liepen weg van de brug.
Wij liepen met de stroom mee. De eerste de beste taxi die we zagen staan namen we richting de camping terug. Dat is normaal 25 minuten rijden maar nu was het een uur, door al die mensen die door de stad liepen en een file van auto’s.

01-01-14

We hebben uitgeslapen voor het eerst! Zijn normaal vaak tussen 6 uur en 7 uur wakker.
Die middag zijn we naar het strand geweest voor de nieuwjaarsduik! Die was erg fris, brrr :p.
Het was rond de 25 graden buiten.
Daarna zijn we de stad in gegaan en hebben wat boodschappen gedaan.
‘s Avonds zaten we weer aan de gebakken worsten en gehaktballen op brood.
Vandaag hebben we al onze kleren voor het eerst gewassen. Alles kwam er weer aardig fris en schoon uit.
Wij hadden al die kleren mooi aan het hek gehangen voor onze campers om te drogen die
avond/nacht, zodat het ’s morgens droog zou zijn. We hadden 27m. aan was wat hing te drogen.
Maar toen…. ging het regenen. Snel weer alle kleren er afgehaald en in de campers gelegd.
Dit was de eerste keer dat het echt regende, en precies net als wij de was een keer buiten hebben hangen…

02-01-2014
Eerst hadden we alle kleren weer opnieuw opgehangen zodat deze konden drogen. Toen ze zo’n beetje droog waren gingen we verder.
Deze ochtend zijn we weggereden van de camping vlakbij Sydney.
We zijn door The Blue Mountains gereden. Dat zag er heel mooi uit. Grote bergen met een heel mooi uitzicht. Dat is verder het land in, op de hoogte van Sydney.
Daar in de buurt hebben we bij een snackbar gegeten en boodschappen gedaan.
We gingen verder richting het zuiden rijden.
We hadden al 4 campings opgezocht, maar die zaten allemaal vol.
Toen hadden we wel 20 campings uit de buurt gebeld, zaten allemaal vol. Uiteindelijk belden we er 1 op die gelukkig nog niet vol was!
Daar hebben we s avonds worsten en broodjes ham gebakken.
‘s Avonds weer paar biertjes gedaan en gaan slapen. We hebben vandaag 360 km. gereden.

03-01-2014
Vanochtend weggereden bij de camping, richting het westen verder het land in en verder van de kust af. Meer richting het landbouw gebied. Onderweg hebben we hele mooie gebieden gezien, grote gebergtes met diepe dalen bezaait met gras en wat bomen en keien. De zon kwam er ook weer bij kijken dus hele mooie foto’s gemaakt!
We hadden de tomtom ingesteld op Wagga Wagga. De eerste de beste camping die we zagen gingen we staan. De supermarkt was er mooi naast!
Dus effe boodschappen gedaan en daarna gebarbecued op de camping
Vandaag hebben we 450km gereden.

04-01-14
Weg gereden uit Wagga Wagga verder het landbouwgebied in.
Daar zagen we een oude man luzerne maaien wat hij aan zijn paarden voert.
Daar in de buurt hadden we nog wat rondjes gereden maar er was weinig te zien. Er was verder niemand aan de gang. Bijna al het graan was er al af. We zagen 1 combine rijden en 1 pers en er waren er een paar aan het balen laden.
Nadat we dachten dat er verder niks meer te zien was gingen we weer terug richting de kust.
Daar in de buurt gingen we op zoek naar een camping. De 1e was te duur 2e zat vol en de 3e had nog plek. Dit was in Bateman’s Bay.
‘s Avonds gingen we uit eten bij het Steak House, dat smaakte best!
Daar tegenover stond een kermis, dus daar effe een rondje overheen gelopen. Daarna gingen we weer de camper in, op naar de kroeg want het was tenslotte zaterdagavond!
Dat was binnen en buiten, want het is 27 graden dus kan je ’s avonds nog mooi buiten staan.
Het was een gezellige kroeg waar we ook verschillende Nederlandse nummers hoorden.
Daarna weer terug gegaan naar de camping en gaan slapen.
Vandaag hebben we 500km gereden.

05-01-14
‘s Morgens weggereden bij de camping. Op naar een klein eilandje waar veel kangoeroes zitten, met een mooi strand en bossen.
Daar aangekomen hadden we een rondje over een berg gelopen door de bossen, daar zagen we de eerste kangoeroe. Later tegen het strand aan, zagen we er ook nog 2 liggen. De rest van de middag hebben we gezwommen en op het strand gelegen. Uur of half 4 gingen we weer op zoek naar een camping. We waren bij 2campings langs geweest maar die hadden allebei geen plek.
Later kwamen we een campingplek tegen langs een drukke weg, dat was gewoon voor
wild kampeerders. Dus daar gingen we wild kamperen.
We weten niet precies welke plaats dit is, maar het is een stukje onder Batemans’s Bay.
Vandaag ongeveer 80 km. gereden.

06-01-14
‘s Morgens bij die staanplaats weggereden. Gaan nu eerst 4 uurtjes richting het zuiden, helemaal rechts onder in de hoek van Australië. Onderweg effe getankt 64 liter voor 1,50 de liter, totaal 97dollar, dat is ongeveer 60-65 euro.
We kwamen uiteindelijk aan in Lake Entrance, ongeveer 350km vanaf Melbourne.
Daar kwamen we aan op een knappe camping.
Daar een rondje langs winkels gelopen. Allemaal een hemd gekocht. Verderop gingen we met ze alle midgetgolven.
‘s Avonds hadden we geskypt met thuis omdat we eindelijk een keer Wi-Fi hadden. Laatste keer was vorig jaar.
‘s Avonds nog paar biertjes gedaan en worsten gebakken voor op brood als avondeten.
We hebben vandaag ongeveer 200 km. gereden.

07-01-14
‘s Morgens nog effe een geheugen kaart gehaald bij een winkel voor mijn telefoon. Die zat al vol met foto’s en video’s.
Daarna zijn we weer richting Melbourne gereden over de Prinses Highway. We dachten dat die bij de kust aan kwam, maar dat bleek in the middle of nowhere.
Onderweg kwamen we nog een mooi landbouwgebied tegen. Daar telen ze ook peen, verschillende soorten kool, sla, uien, en sperziebonen. Onderweg zagen we wel vaak stukken graan die al gecombined waren. De strobalen lagen er nog.
We zagen we een boer peen rooien. Daar gingen we effe in het land kijken. Daar spraken we een jongen die op de keeper reed. Die zei dat alle akkerbouw in de buurt, van zijn baas was. Ongeveer 2500 hectares.
Verder zagen we ook nog een grote John Deere spuit rijden in de kool en er stond een grote knappe sperziebonen plukker.
We reden door. Uiteindelijk kwamen we in Port Albert.
Daar gingen we naar camping Seabank. We dachten dat het aan een strand lag maar dat was maar een vies riviertje.
Vandaag ongeveer 300km gereden.

08-01-14
’s Morgens wat boodschappen gedaan. Daarna reden we naar Phillip Island. Dat is een eilandje ongeveer 100km rechtsonder Melbourne. Het is een mooi klein eilandje waar heel veel toeristen heen gaan omdat er veel te doen is.
Daar hebben we een camping opgezocht. 1 camper neer gezet en toen met de andere naar het Philip Island circuit.
Daar gingen we rijden in go-karts, 2 heats van 10 minuten op een grote buitenbaan die hetzelfde liep als het GP circuit voor race auto’s.
De eerste keer ging het best! Was ik 2e van de 12. Maar de tweede keer ging het een stuk slechter. Ik had een veel langzamere kart. Ik werd 13e van de 16. Dat was wel een beetje jammer.
Daarna gingen we nog effe maar het strand. Daar toch nog effe snel 1 duik genomen want het was pittig koud. Hier in de buurt is het toch wel effe frisser dan bij Sydney in de buurt. Hier is het overdag tussen de 20 en 25 graden.
Daarna gingen we een eettent opzoeken. We kwamen uiteindelijk uit bij de Subway. Daar 2 broodjes gehaald en terug richting de camping gereden.
’s Avonds mijn laatste paar biertjes genomen als 18jarige!
Vandaag ongeveer 200km gereden.

09-01-14
Vandaag mijn verjaardag! Alweer 19 jaartjes oud!! :)
Deze ochtend zijn we weggereden naar een informatiepunt, om te kijken voor leuke activiteiten in de buurt. Daar kwamen we niet zoveel verder mee.
We gingen dus gewoon op de kaart kijken waar een zwembad was. Het dichtbij zijnde zwembad opgezocht. Onderweg kreeg ik mijn verjaardags maaltijd! En daarna weer effe tanken.
Later kwamen we aan bij een simpel buiten zwembad.
Na een tijdje gezwommen te hebben reden we richting onze klasgenoten Falko en Paul. Die lopen vlakbij Melbourne stage.
Daar hebben we met Sjors en Annemiek Kortekaas een rondje over het bedrijf gelopen. Daar telen ze veel verschillende soorten bloemen in tunnelkassen.
Daar wonen Paul en Falko nu tijdelijk en Paul werkt daar.
Rondom het bedrijf hebben ze gravel roads. Die besproeien ze met olie 1 keer in de zoveel tijd, tegen het stuiven.
’s Avonds hebben we daar gebarbecued, geskypt en een paar biertjes gedaan tot in de vroege ochtend. Ik heb een hele mooie verjaardag gehad vandaag! We hebben ongeveer 200 km. gereden.

10-01-14
’s Morgens hebben we iedereen gedag gezegd en zijn we weer verder gegaan.
We gingen eerst effe op het bedrijf waar Falko werkt kijken. De Jong lelies. Dit is een tussenbedrijf om lelies dóór te verkopen. Daar komen lelies aan uit Nederland en die verkopen ze daar dan in de buurt. De buurman is Pieter Duin. Maar omdat ze Duin niet kunnen uitspreken daar, heeft hij Doyne van ze achternaam gemaakt.
Daarna zijn we richting The Great Ocean Road gereden. Dat is een weg langs de kust in een heel mooi gebied. Mooie grote stranden, rotsen en een hele mooie blauwe zee.
Aan de andere kant van de weg heb je rotsen, grote bergen met veel bossen en gras.
Bij een heel mooi strand hebben we effe een tijdje gezwommen, gedroogd en we gingen weer verder want The Great Ocean Road is wel 400km en heel slingerig. Soms mag je maar 30km. per uur door de bocht.
Daar heb je ook watervallen, koala’s en nog veel meer mooie dingen om te bekijken.
Later hebben we langs The Great Ocean Road een camping opgezocht. Daar zijn we gaan staan.
We hebben vandaag ongeveer 350km gereden.

11-01-13
‘s Morgens weggereden bij de camping.
Laatste stukje Great Ocean Road afgereden. Daarna zijn we naar Melbourne toe gereden. Daar een camping in de buurt gezocht. Dit was in Hobsons Bay. Daar hebben we 1 camper neergezet en zijn we naar het strand toe gereden. Daar een tijdje gezwommen en gelegen.
Later hebben we de Subway opgezocht en daar een broodje gehaald. Terug op de camping de grote schoonmaak gedaan. Daar hebben we de campers onderste boven getrokken, alles schoon gemaakt en de koffers weer vol gegooid. ’s Avonds de laatste worsten opgebakken en de laatste biertjes opgedronken, alles opgemaakt of weggegooid.
Later gaan slapen voor het laatste nachtje in de camper.
Vandaag ongeveer 300km gereden.

12-01-13
’s Morgens de laatste troep nog een beetje opgeruimd.
Daarna richting Jucy gereden, de camperverhuurder om de campers terug te brengen.
Daar nog effe een tekeningetje gemaakt omdat we een ster in de vooruit hadden gekregen. We kregen een steentje tijdens het rijden op het raam. Omdat ik toen reed moest ik beschrijven hoe ‘t gegaan was.
Daarna zijn we met de koffers naar de tram gelopen. Toen de tram genomen naar het centrum. Daar bij een informatiecentrum wat informatie gevraagd. Later een terrasje opgezocht. Daar een tijdje gezeten. Later de taxi gepakt richting het vliegveld. We kwamen al om een uur of 16:30 aan. Maar we vliegen pas om 00:00 uur. Maar nu hoefden we niet de hele tijd met de koffers te sjouwen.
Op het vliegveld een cafeetje opgezocht en daar een paar biertjes genomen totdat we moesten inchecken en het vliegtuig in. Op naar Christchurch New Zeeland. Mazzel Australië.

• 13 Januari 2014 - 23:06

Johan Barendregt:

Hey mannen!

Klinkt goed daar, weinig sterke verhalen... maar dat doe je goed die moet je gewoon vertellen als je weer thuis ben ! Verder kan je ipv worst ook een keer een stukkie kangoroe eten !
    Veel plezier in bij de kiwi's !

• 23 Januari 2014 - 22:07

Anja V Langen:

Hallo Sjors,

Het is erg leuk om het reisverslag te lezen. Volgens mij is het een hele belevenis.
    Wel vervelend dat jullie pech hadden met de bus zo vlak voor een tunnel. Blij dat er nog mensen zijn die jullie willen helpen.
    wat zijn er grote bedrijven daar.
    succes met je stage.
    Groetjes, anja